Kvarnviken, Ulvön - juli 2020

Natur

Och så kom vi till Ulvön i år igen, trots Covid.

I år kör vi en ny modell och planen är att övernatta på en camping redan på vägen upp. Jag har kollat runt och kommit fram till att området runt Hudiksvall är en bra plats att stanna på. Valet faller på Ankarmons Camping i Iggesund. Jag kollar campingens hemsida men ingenstans står det något om när campingen stänger och till slut tvingas jag ringa dit och fråga. De stänger klockan åtta, eller var det nio? Jag minns inte. Vi startar från Huvudstaden på eftermiddagen i god tid så att vi ska hinna fram innan campingen stänger. Dotterns kompis är med i år igen och det badas friskt på campingen ända till sent på kvällen. Det verkar vara det man gör i Iggesund en söndag kväll. Jag har tagit med det stora tältet och jag sover på en presenning i förtältet. Tanken är att de unga damerna ska få sova själva inne i huvud tältet. Det är gott om plats i förtältet trots mina 189 centimeter. Det är i princip myggfritt under hela kvällen men när mörkret sänker sig och jag har lagt mig för att sova, då kommer de fram. Ack och ve, det finns ju inget myggnät i förtältet och jag slåss mot myggen halva natten. Jag drar i princip hela sovsäcken över huvudet. Det är en mör gubbe som kryper ut ur tältet på morgonen.

Vi hinner med den Ulvö båt som går redan klockan 13:30. Vi har vid något tidigare tillfälle startat tidigt på morgonen men den gången kom vi inte fram i tid. Det går knappt att få en biljett. Båten kör med mindre passagerare pga Covid. Trots detta är båten nästan full och vi går av redan vid Fjärren för att slippa trängseln i Ulvöhamn. Thomas möter upp med fyrisen och se på fan, han har tappat 15 kilo sedan jag såg honom sist. Det är en smal man som sitter där uppflugen på fyrisen med ett brett leende på läpparna.

Även denna sommar gör vi en mycket lyckad camping på stranden med god mat och långa bad.

I år har vi hyrt en stuga i backen ovanför affären i Ulvö hamn. Vi kommer att tillbringa de två sista nätterna där. Egentligen är det helt onödigt för i år är det gott om plats i Tompas hus. Men jag tycker att det är en kul grej och första natten får alla kidsen sova där själva.

Vi gör en utflykt till Kvarnvikssjön en eftermiddag för dottern och hennes kompis vill bada. Den här platsen är ny för mig och Thomas har redan berättat om att det finns rester kvar av en gammal kvarn som rasade för många år sedan och drogs hela vägen ner till havet. Det låter spännande. Det är en bit att gå men naturen är fin och ganska varierande Tjejerna badar och efter det går vi ner till kvarnområdet. Inte mycket återstår av Kvarnen. Endast några låga betongväggar finns kvar. På vägen ner till stranden börjar det regna. Vi kommer ner till stranden och det regnar och blåser men huga vad man känner sig levande i situationer som denna. Vågorna går höga och skulle man bege sig ut i vattnet så skulle man inte kunna ta sig in igen. Det är som att kliva in i en låt av Ulf Lundell. På vägen tillbaka fångar tjejerna smågrodor.